Charles Baudelaire :: svět prokletého básníka :: téma Baudelaire
Úvodní stránka  |  Poezie a próza  |  Život v datech  |  Galerie  |  Citáty a glosy  |  Téma Baudelaire  |  Odkazy

Hořké propasti
Jan M. Tomeš
část prvá
část druhá
část třetí
část čtvrtá

Charles Baudelaire a jeho čestí překladatelé
Jiří Pelán
část prvá
část druhá

Moralistův hašiš
Nikolaj Savický
část prvá
část druhá
část třetí

Charles Baudelaire
Gustav Francl
Ch.Baudelaire

Charles Baudelaire
Jaroslav Vrchlický
úvodní slovo
Výboru z Květů zla
1927


Čas je hráč
Vladimír Mikeš
část prvá
část druhá
část třetí
část čtvrtá
část pátá

Baudelaire v Čechách
Vladimír Mikeš
Baudelaire v Čechách

Několik 'Prokletých básníků'
čili příspěvek k tématu
Básník a společnost
F.X.Šalda
část prvá
část druhá
část třetí
» část čtvrtá «

Charles Baudelaire
Théophile Gautier
část prvá
část druhá
část třetí
část čtvrtá



Navštivte

Malý koutek poezie

Malý koutek poezie


Baudelaire


Několik 'Prokletých básníků'
čili příspěvek k tématu
Básník a společnost - část čtvrtá
F.X.Šalda

   Proč prokletí básníci? Co tím chtěl říci Verlaine? Totéž v podstatě, co Vigny ve svém "Stellovi" nebo "Chattertonovi". Kletba společenská stíhá toho, kdo se odlouči] od průměru, od společenské užitkovosti a prostřednosti; kdo chce létat, kde se jiní plazí; kdo se zasvětil poznání tajemství a žije snem; kdo jako génius přečnívá průměr lidství. Koncepce prokletého básníka je podstatně romantická. Básníci romantismu potřebovali ke své tvorbě vědomí napětí a rozporu, v němž by byli se společností: mohli tvořit jen z tohoto rozporu, on byl jejich tonikum. Inspirace romantická pracovala s jistou základní nenávistí a nechutí: s filistrem. On byl takřka můstek, od něhož se romantičtí básníci odráželi ve svém skoku. Ale odpovídá toto pojetí skutečnosti? Myslím, že nikoli; znám alespoň doby, kdy básničtí géniové byli svou společností přijímáni ne-li s otevřenou náručí, alespoň s úctou stále rostoucí, například Goethe; ale ovšem tito géniové se společnosti vědomě přizpůsobovali a svým dílem přímo jí sloužili. Je možno říci, že až s romantismem se vyskýtá básník-odbojce proti společnosti jako typus; a to znamená: až v měšťácké společnosti, neboť duch měšťácký a duch romantický rodí se zároveň. V dobách předchozích byli ovšem básníci tzv. nepravidelní, ale ti stáli mnohem spíše mimo společnost, než zásadně proti společnosti. Pocit, že je básník "mimo zákon" slovo Mallarméovo - vzniká až nyní. Castěji a častěji bývá obviňována společnost, že zaviňuje svým podceňováním a nedoceňováním básníka zjevy básníků proklatých. Nikterak ne revolucionář, nýbrž akademický a oficiální literární historik francouzský, universitní profesor Fortunat Strowski, napsalo tom tyhle významné věty: "Byli vášnivě obžalováni Verlainovi vrstevníci, že mu nedali dosti peněz a že ho nechali zemřít bídou; ale nebylo by se mu mohlo nikdy dát dosti peněz. Pravá výčitka, s níž je třeba obrátit se proti společnosti měšťácké, je, že zanechala takového muže napospas takovým neřestem, aniž se pokusila povznésti ho tím, že by si ho vážila a ho ctila. Pro pouhou naději - ostatně marnou - že spatří svého syna, Verlaine nalezl v sobě sílu i ve svém nejhorším úpadku, nepíti několik dní. Byl tedy prostředek, probudit v něm určité vysoké city? Byl by si přál, aby byl počítán mezi básníky vážené; snil o akademii. Ale všichni jím pohrdali, byl odsouzen k bohémě; měl za přátele a obdivovatele jen děti, nebo deklasovance. Když lidé uhádli jeho génia, bylo příliš pozdě. Ne tak století vkusu zacházelo s La Fontainem. I Théophile, vedle něhož Verlaine je skoro světec, nalezl velké pány a velké dámy, kteří se až do konce přeli o něho s jeho neřestmi."



   Jisto je mně, že v staré společnosti, v její organizaci, měl i básník své pevné místo, místo čestné, sociálně důležité funkce. Byl ctěn a vážen jako posvětitel stávajícího řádu. I když se stavěl proti společnosti svým životem, byla tu vždycky ještě funkce, která žila nad osobou a zachraňovala ji. Jemný duch pospolitosti a družnosti společenské počítal stále s básníkem jako s podstatným činitelem společenským; vážil si ho a pomáhal mu velmi často i v jeho tísních a slabostech osobních. Tento jemnější duch společenský je to, co schází dnešní měšťácké společnosti; vyhynul v ní úplně, neboť tato společnost propadla úplně hmotařství, a tím také úplně zesprosťačela. V nové společnosti, zásadně dezorganizované, v níž vládne boj o život a zápas všech se všemi, nemůže mít ovšem ani básník svého organického místa. Proto myslím, prokletost moderních básníků je i sociologicky jiného rázu, než byla odpoutanost takzvaných nepravidelných básníků v dobách klasických; cítí ve společnosti svou nepří. telkyni a sami cítí se tvory nesociálními. Odtud zvláštní zatrpklost a zavilost jejich protispolečenské noty. Mají velmi jasné vědomí o dezorganizaci moderní společnosti, o její rozkolísanosti a podrytosti; a víc: mají i vědomí, že svým dílem její rozvrat uspišují. Není náhodné, myslím, že se vyskýtají tito hásníci právě nyní hromadně; znamená to aspoň tolik, že dezorganizace společnosti značně pokročila. Plní funkci seismografů, které zaznamenávají přírodní poruchy, zemětřesení a bouře. Není jistě náhodné, že se tito tvůrcové poezie nové, proti tradiční, iracionálné a obrazivé, rozešli s dnešní společností, která dožívá ještě formy myšlenkové i životní, jež oni již opustili.



www.baudelaire.cz :: Since 2002 :: Based On Layout Designed By Danny Is On Fire Productions © 2006